Hands on Call of Duty World War II

25 augustus 2017

Call of Duty, je houd er van of je vindt het helemaal niets. Behoor je tot die laatste groep dan zou je dit stuk waarschijnlijk niet eens lezen. Behoor je echter tot de eerste groep dan hebben we zeer waarschijnlijk goed nieuws voor je. Na de game gespeeld te hebben kunnen we je mededelen dat we fan zijn. Call of Duty WWII ruled. 

Door de jaren is de serie veranderd van een tweede wereld oorlog shooter naar een serie waarbij de aandacht vooral ligt op futuristische gevechten. En ook al zijn wij van mening dat een schil, een uiterlijk, niet bepalend is voor de kwaliteit van een game, werd de Call of Duty serie door het moderne jasje steeds meer een kluster van toegevoegde ..onzin. Hoger springen, over muren wandelen, robots, bio armen, etc. noem het maar op en het passeerde de revu. 

En waar is de serie bekend om geworden, wat is het magische ingredient dat er voor zorgde dat Call of Duty zo groot is geworden. Balans. Jawel, balans. Zonder al te veel poes pas een game kunnen maken die een grote groep gamers aan spreekt, dat toegankelijk is, overzichtelijk, en waarbij je het idee hebt dat je steeds beter kunt worden als je maar meer speelt, dat is goud. Daar ontbrak het bij Infinite Warfare, de laatst uitgebrachte Call of Duty game, behoorlijk aan. Het was een kluster aan onzin, waarbij je om de haverklap dood ging en soms ... ach laat ook maar, onze frustraties in woorden omzetten heeft geen zin. 

Call of Duty World War II gaat terug naar zijn roots. Een geweer, een man, een situatie, en gaan. We speelden team deathmatch en War. War is een gloednieuw speltype waarbij je moet samenwerken om de vijand te verslaan. Deze verhaalgedreven multiplayerervaring laat je iconische gevechten uit de Tweede Wereldoorlogen opnieuw beleven. Beleef gevechten tussen de geallieerden en de asmogendheden in aanvals- en verdedigingsmissies om belangrijke strategische plekken. War deed ons denken aan Call of Duty 3, alleen was dat deel ook weer niet perfect omdat.. lang verhaal. War in Call of Duty WWII werkte goed en klopte gewoon. De game ziet er prachtig gedetailleerd uit, het geluid is kristal helder, waarbij je het kraken van glas onder je voeten, door de kogels uit een Garant M1, goed kon horen. Het zorgt dat je nog meer het gevoel hebt daar te zijn. De gameplay voelde gebalanceerd, waarbij je in de gamemode war goed gebruik kon maken van rook om de brug te bouwen zodat de vijand je moeilijk kan zien en het dus belangrijk is hoe je je team samen stelt. Je begrijpt natuurlijk dat een gevorderde speler, ook al is er een rook gordijn, precies weet waar hij moet schieten als er een brug gebouwd wordt met rook, en dat is nou precies de kracht van een goede game. Balans. 

We kunnen nog een tijd door gaan over alle kleine details en waarom we denken dat deze Call of Duty game gaat vlammen als deze released begin november, maar een ding waar we op kunnen vertrouwen is ons gevoel. En dat zegt SPELEN SPELEN SPELEN... jawel we zijn wat dat betreft net kleine kinderen, en gevoel zegt alles. Activision heeft een potentiele winnaar op handen hier en tijdens dit schrijven is de beta voor PlayStation 4 net begonnen. Xbox spelers kunnen aan de slag vanaf 1 september. Iedereen die op tijd een reservering heeft geplaatst heeft een beta code ontvangen om aan de gesloten beta deel te nemen. Veel plezier daarmee. We hopen dat de uiteindelijke game ons weer een jaar bezig kan gaan houden, net als vroeger. Of twee jaar .. of drie  :)   we vertrouwen er op. 


Deze gast is iig net zo enthousiast als ons.